Byar i Nagu

Hembygdsföreningen har för några år sedan faststält en definition på vad en by är. Med denna definition som grund, har en förteckning som upptar 69 byar godkänts som utgångspunkt för föreningens byahistoriska-projekt. Förteckningen inkluderar därtill två områden vi valt att kalla "fenomen".

Trots att förteckning baserar sig på en gedigen forskning är vi naturligtvis öppna för att diskutera tolkningar.

Det byahistoriska-projektet som alltså baserar sig på denna förteckning går ut på att på sikt skriva en historik om alla dessa 69+2 områden. Först ute  är Wikom by som utkom 2019 (Album III) och därefter Antböle och Sandö som utkom 2021 (Album VI).

Förutom det redan publicerade materialet finns det mer eller mindre färdiga manuskript för ett flertal andra byar. Dessa publiceras så småningom.

Definitionen

”En by i Nagu är en geografiskt begränsad enhet av ett eller flera hushåll vars ägande av jorden är dokumenterad.”

Som grund för namnlistan har använts GBF (Generalregistret över Bosättningen i Finland, på finska SAY), Nagu Församlings Kommunionböcker, Nagu Mantalslängder, Dokument över Storskiftet, Lantmäteristyrelsens Jordeböcker; Åbo och Björneborgs läns jordebok 1875-1875 (Virmo härad) och Lantmäteriverkets register.

En by på Storlandet eller Lillandet kan omfatta också fristående holmar och öar till exempel Vandrock, Vallmo och Ramsö.

Byanamnen

Antböle